Selamat datang semua!

Selamat datang ke blog saya... di harap blog ini dapat memberi manfaat kepada semua dan dapat mencetus minda para pembaca...

Saturday, August 21, 2010

Nek Som

Nek Som jenuh mencungkil gigi kuning karat nya
sambil membasuh kaki
dengan air perigi
yang keruh kotor
berkelodak geli kelihatan
selamba saja, Nek Som basahkan kakinya
yang sedia kotor
dikotorkan lagi dengan kelodak telaga

Aku tahu jauh disudut hati
Nek Som juga mahu dikasihi
kalbunya mahu dirindui
tangannya kangan dikucupi
pipinya mintak di cintai
namun semua itu mimpi

Nek Som sendiri
melayan perasaan diri
menunggu yang sudah pergi
menanti yang takkan kembali
seperti pungguk rindukan bulan
bulan yang sungguh amat menawan
umpama seorang gadis rupawan

Perit, pahit yang dirasa
cuma hati saja yang mampu berkata
sangat sukar diluahkan dengan kata-kata
pabila teringatkan si dia

Tidur hanya berteman selimut malam
Mimpi hanya dikucup angin sepi
Nek Som membenci diri
kerana bodoh mengabdi diri

Dia
aduh..
sungguh menawan alisnya
sungguh manis bibir bicara
sungguh manja dipeluk dimanja
pernah dipangkuan, pernah di puja
masakan Nek Som lupa Dia.
Nen Som tersenyum jua.

Dan aku,
aku yang lihat dari ekor mata
aku yang rasa terbit dijiwa
aku yang merana lihat Nek som mendamba

si Dia yang menghilang kemana
si Dia yang alpa,lupa jasa-jasa

lupa cinta-cinta
lupa semua dahulunya

Aku gundah aku kecewa aku sedih merana
namun Nek Som tersenyum cuma
katanya
"bila rasaku ini rasamu, kau akan tahu"

Ciri-ciri penulisan kreatif
1. Menggunakan wacana pelukisan ( expressive)
pada perenggan satu, penulis menggambarkan keadaan Nek som yang miskin dan daif dan berada dalam keadaan yang serba kekurangan dan hidup di kampung pedalaman.

2. Bernada puitis
pada perenggan kedua, penulis menggunakan kata-kata puitis untuk menggambarkan perasaan Nek som dan hatinya yang merindui dan mendambakan kasih sayang seseorang

3. Menggunakan bahasa kiasan
pada perenggan ketiga, penulis menggunakan bahasa kiasan untuk menunjukkan yang Nek som merindukan si Dia bagaikan pungguk rindukan bulan

4. bersifat imaginatif dan figuratif
pada perenggan kelima, penulis menggunakan bahasa figuratif contohnya metafora ' selimut malam'

5. bersifat ketaksaan
pada perenggan keenam, sifat-sifat si Dia yang digambarkan penulis mempunyai ambiguiti, sama ada si Dia adalah kekasih hati atau anak kepada Nek Som



2 comments:

NASROL HADI said...

salam..

nukilan rasa yang menarik..

teruskan berkarya

noramanina said...

Salam
Teruskan berkarya