Selamat datang semua!

Selamat datang ke blog saya... di harap blog ini dapat memberi manfaat kepada semua dan dapat mencetus minda para pembaca...

Monday, September 20, 2010

Lebaran

Hatiku pantas sekali
pantas berdegup dan kencang sungguh ia
adakah sempat,adakah sempat aku ketemu dia
adakah sempat aku kucup tangannya
adakah sempat aku pohon maaf bersulam air mata
di hening syawal di pagi raya
sempatkah, sempatkah aku?

hai lebuhraya
padat sesak dengan muka-muka
penuh saja mereka
berlumba-lumba bersimpang siur
tak sabar dalam kekalutan
hai manusia...

aku ingat lagi..
tahun lepas tatkala raya
bagaimana ibu yang uzur amat ketara
merayu memujuk manja
sayang pulanglah, pulang ibu mahu jumpa
pulanglah beraya bersama
aku hanya mengangguk sepi
tanda hati yang tak jadi.

aku tahu, aku juga arif
aku faham yang masak amat
tahu sudah akan dosaku,
dosaku membuat ibu mengalirkan mutiara kaca
di pagi Syawal dingin gelap muram durja
tapi aku juga benak di akal
kosong di kalbu
cuma biarkan hati ibu begitu.

maafkan aku ibu...
kali ini aku tahu salahku,
aku tahu dosa khilafku
aku tahu suratan hidupku
mungkin sempat, mungkin tidak,
kesampaian ketemu ibu,
ibu, ibu...
tunggu aku...

ku kelip anak mata,
tiada bayang lebuhraya
ah, menungku lama
hingga tak sedar ku sudah di halaman syurga
kampung halaman tercinta

ku kuak daun pintu
aku ketawa, ketawa kecil yang hampir gila
melihat sekujur tubuh di tutupi kain batik
dan ibu di bawah kain itu.

Hatiku pantas sekali
pantas berdegup dan kencang sungguh ia
tidak sempat aku ketemu dia.

No comments: